Köpvillkor

Allmänt | Priser | Betalning | Frakt | Leverans | ReklamationGarantier Ångerrätt | Force Majeure

Allmänna villkor

  • Du måste vara 18 år för att få beställa hos oss, är du yngre måste du ha målsmans godkännande.
  • Beställning sker normalt endast via vår hemsida, ej via telefon eller e-post.
  • Beställning är bindande. Om något blev fel när du gjorde beställningen hör då av dig omgående, via e-post eller telefon, så ska vi försöka att hjälpa dig.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar eller kunder.
  • Vi reserverar oss för felskrivningar, faktafel, förändringar och slutförsäljningar.

Priser

  • Samtliga priser på hemsidan anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive 6 % eller 25 % moms beroende på vara.
  • Priset som visas i varukorgen vid beställningstillfället är det pris som gäller. Priser kan komma att ändras såväl upp som ner utan förvarning, men detta påverkar inte redan gjorda beställningar.

Betalning

  • I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

  • Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.

    På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

  • Vi kan tyvärr inte ändra betalsätt på en order i efterhand, utan en ny beställning måste då göras och den gamla makuleras.

  • Som företag eller organisation erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Fullständiga villkor för Walley B2B hittar du här: Villkor

Frakt

  • Vi erbjuder frakt från 39kr på alla beställningar inom Sverige. Fraktpriset är viktbaserat vilket betyder att tyngre försändelser har ett högre fraktpris.
  • Vi levererar alltid med PostNord. Om det blir brev, varubrev eller MyPack beror på vikt och värde.
  • Vi kan i dagsläget tyvärr inte leverera till länder utanför Sverige.
  • Unfortunately, we are currently unable to deliver to countries outside of Sweden.

Leverans

  • Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-3 vardagar efter lagd beställning under förutsättning att alla varor finns i lager. Leveranstiden på ej lagerförda varor varierar. 
  • Beräknad leveranstid står på varje vara och en orders leveranstid är den längsta av alla ingående varor. Observera att vi normalt inte dellevererar, utan vill du ha dina böcker tidigare får du dela upp din order i två eller fler order. Du kan alltid ringa kundtjänst som kan kontakta leverantören och få reda på mer angående leveranstiden.
  • Beställningsvaror som inte lagerförs kan bli strukna ur beställningen om det efter kontakt med leverantören visar sig att varan inte längre finns tillgänglig.
  • Runt storhelger och under semestermånaderna kan leveranstiden ibland bli något längre.
  • Om levereras inte kan ske inom avtalad tid, kan du häva köpet utan extra kostnad.  
  • Outlösta försändelser debiterar vi med 195 kr, vilket motsvarar de faktiska kostnaderna för fraktkostnad, returfrakt och administrativa kostnader. Ångrar du ditt köp efter att vi skickat beställningen, bör du hämta ut din beställning och utnyttja din ångerrätt.

Reklamation 

  • Har du fått fel vara eller en trasig/skadad vara, kontaktar du Lyson AB/Notlagret via e-post (info@notlagret.se) så vi kan åtgärda felet. Skicka gärna med en bild på problemet, så kan felet avhjälpas så effektivt som möjligt.
  • Walley återbetalar inom 14 dagar. Walley-faktura som inte förfallet eller betalats krediteras.
  • Vid reklamationer är du som ansvarar för att försändelsen kommer fram till oss medan Lyson AB/Notlagret står för den eventuella returfrakten när reklamationen blivit behandlad.
  • Lyson AB/Notlagret följer konsumentköplagen vid reklamationer och vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vi rekommenderar därför att du i första hand vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda av EU-kommissionens webbplats för klagomål.

Garantier

  • Vi har 1 års garanti på alla våra varor. Observera att garantin endast avser ursprungsfel, d.v.s. fel som uppkommit på grund av fel i tillverkningen och liknande. Förslitningsskador eller skador som uppstår på grund av handhavandefel ersätts inte.
  • Om du har ett garantiärende kontakta Lyson AB/Notlagret via e-post (info@notlagret.se) så vi kan åtgärda felet.

Ångerrätt

  • Du har enligt distansavtalslagen alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter du mottagit dina varor. Detta gäller under förutsättning att varorna återlämnas oanvända i oförstört skick. Avdrag görs från det återbetalade beloppet om varorna minskat i värde till följd olämplig hantering/paketering. Rent generellt kan man säga att vi måste kunna sälja varorna igen som nya.
  • Vid ångerrätt gäller att du själv får stå för eventuella fraktkostnader samt att det är du som ansvarar för att försändelsen kommer fram till oss i nyskick. Den ska naturligtvis inte vara begagnad. Kunden är ansvarig för att produkten paketeras ordentligt. 
    Tips! Paketera försändelsen väl. Våra emballage fungerar inte alltid för transport 2 gånger. Avdrag görs från det återbetalade beloppet om varorna minskat i värde till följd av annan hantering.
  • Att låta bli att hämta ut din beställning räknas inte som ett giltigt sätt att använda ångerrätten, utan du kommer då debiteras 195 kr för fraktkostnad, returfrakt och administrativa kostnader.
  • Om du önskar utnyttja din ångerrätt kontaktar du Lyson AB/Notlagret först via e-post (info@notlagret.se) för mer information.
  • Walley återbetalar inom 14 dagar efter att de tagit emot återbetalningsuppgifterna, om detta behövs.

Force Majeure

  • Notlagret är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
  • Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Adresser

  • Följande adresser gäller vid försändelser till oss. Observera att du bör kontakta oss först via e-post (info@notlagret.se) vid reklamationer eller utnyttjande av ångerrätt.

    Postadress (för brev, REK och MyPack/Postpaket)
    Lyson AB / Notlagret
    Box 22023
    501 14  Borås

    Leveransadress (för Företagspaket, DHL och Schenker)
    Lyson AB / Notlagret
    Getängsvägen 15
    504 68  Borås